Mnohé zastávky se nacházejí v místech, kde není přirozený stín ani zeleň. Navíc mají potenciál zatraktivnit svou stávající podobu a stát se vkusnou a zelenou oázou uprostřed města. Tímto krokem může město vyjádřit svou podporu MHD, jakožto udržitelnějšímu způsobu cestování a zároveň podpořit trend ochlazování měst pomocí zelené infrastruktury v reakci na probíhající klimatickou změnu.
Vhodné zastávky k realizaci by měly být v majetku města, s přístřeškem, s větším pohybem cestujících, a ideálně v místech, kde je větší absence městské zeleně a stínu.
Vybrané zastávky budou doplněny květináči, které budou umístěny okolo stěn zastávek. Jejich podoba by se měla odvíjet od typu zastávky, druhu zvolené konstrukce pro popínavé rostliny a od podoby okolí. Mohou např. korespondovat i s městským mobiliářem a zobrazovat erb či logo města.
Květináče budou osázeny vybranými druhy popínavých a okrasných rostlin. Druhy rostlin by měly být vybrány tak, aby byly efektivní na údržbu a plnily svůj účel. Jako popínavá rostlina k tomuto účelu bývají doporučovány břečťan nebo psí víno (není náročné na údržbu a zároveň své listy po letní sezóně zbarvuje do podzimních barev). Popínavky by měly zakrývat vybraný úsek stěny a střechy zastávky, tak aby poskytovaly přirozený stín osobám pod přístřeškem. Bude nutné jim poskytnout opěrnou konstrukci, po které se budou moci pnout – nabízí se konstrukce z kovových lanek (provedení mřížka/svislá lanka) či dřeva. Zastávka by neměla být pokryta rostlinami po celé své ploše, tak aby bylo možné do zastávky vždy vidět a nenarušovalo se bezpečí cestujících či chodců.
Projekt může být realizován jako pilotní, tzn., že se vybere jen malý počet zastávek na zkoušku (např. 1-2) a pokud se nápad osvědčí, může se v příštích letech pokračovat v realizaci i na dalších vhodných zastávkách.
Náklady se odvíjí od druhu provedení a počtu vybraných zastávek k ozelenění.
Položky: květináče, zemina, konstrukce, rostliny, práce (dovoz materiálu, práce na místě), projektová dokumentace
Zastávka s dřevěnou konstrukcí, která je náročnější na zhotovení (viz obrazová příloha) vyšla na 210.000 Kč. Z toho odhaduji, že by se náklady na 1 zastávku pohybovaly v rozmezí 100.000-250.000 Kč dle způsobu provedení, které se budou odvíjet především podle druhu opěrné konstrukce (tzn. kovová mřížka/lanka vs. dřevěná konstrukce).
Vhodné zastávky k realizaci by měly být v majetku města, s přístřeškem, s větším pohybem cestujících, a ideálně v místech, kde je větší absence městské zeleně a stínu.
Projekty pro město je název pro chebský participativní rozpočet. Ten umožňuje, aby se občané zapojili do rozhodování o rozvoji své obce.
Náměstí Krále Jiřího z Poděbrad 1/14, 350 20 Cheb
tel.: 354 440 111
email: kuklova@cheb.cz
4 Responses
Hezký nápad. Dal by se využít například i pro kontejnerová stání (zakrýt květinami, polepit různými vzory, atd.), aby nevzbuzovala takový odpor. Máte s tím zkušenost?
Taky moc dobrý nápad! Někde jsem o něm již slyšela – myslím, že i v nějakém českém městě uvažovali, o popínavkách na betonové zídky okolo popelnic. Řešení by se určitě našla. Díky za tip! Malá inspirace na zakrytí volně postavených popelnic např. zde: https://www.facebook.com/greenviaCZ/posts/942251855936757/.
Velkou inspirací k zeleným fasádám, zdím a plotům je pro mne brožura města Litomyšl, kde město samotné vybízí majitele staveb k ozelenění a dokonce nabízí i pomoc ze strany MÚ. Viz video zde: https://www.youtube.com/watch?v=8ESWkPgqJEc&ab_channel=CMSTV%40FILMSTUDIOCOMVISION
Úžasný nápad, o tomto jsem vždy snila! Nejen, že to vypadá krásně, člověk se cítí hned lépe a veseleji když je obklopen zelení a květinami. Mimojiné rostliny efektivně tlumí hluk a filtrují znečištěné ovzduší. Zkrátka není co vytknout.
Krasny a zaroveň ucelny napad. Mate pravdu, v letnich mesicich se na nekterych autobusovych zastavkach, kvuli chybejicimu stinu, vubec stat neda. Kazdopadne pece o zeleň prave v techto mistech bude narocna.