Na kole centrem města bezpečně, s úsměvem a bez pokut

Navrhuji 5 jednoduchých opatření, která by pomohla cyklodopravě. Motto: „Pumpičkář je ten, díky komu jsou ulice méně ucpané a možná se podaří i zaparkovat auto. Není to žádný upocený vyhryz.“
ID návrhu: 50
Město realizuje mimo Vylaď Kolín
2025
Sdílet:

Popis výchozí situace

V Kolíně probíhá ze strany města řada opatření k podpoře cyklodopravy. Pojďme je zacílit i na střed města. I drobné úpravy cyklodopravě výrazně pomohou.

Podrobný popis návrhu

Navrhuji realizovat alespoň 3 z 5 navržených opatření. Od toho se odvíjí i cena.

  1. Legalizovat diagonální průjezd na kole (max. 10 km/h) náměstím (od Monetu k Pizza Bella, případně i od radnice ke krajskému úřadu)          Po hrubé dlažbě dokola náměstí se na kole opravdu nedá jet.
  2. V jednosměrce ul Smetanova (mezi divadlem a Komenského parkem) instalovat cykloobousměrku nebo legalizovat diagonální průjezd Komenského parkem pro cyklisty, např. s omezením rychlosti do 10 km/h.
  3. Zklidnit okolí mostu Antonína Kaliny přes Labe. Max. rychlost 30km/h alespoň v zeleně vyznačených ulicích na plánku nebo tam namalovat barevné cyklopruhy. Zvážit plošné zavedení 30 km/h mimo páteřní trasy, jako to mají např. Helsinky, Bologna atd. (a evidují tam poté méně než poloviční nehodovost a emise z dopravy).
  4. Do jednosměrky Husova (u knihovny) dát Cykloobousměrku pro průjezd kol z náměstí k mostu
  5. Do jednosměrky Štítného (u jeslí) dát Cykloobousměrku pro průjezd kol z Veltrubské

 

 

Odhadované náklady

200000 Kč

Umístění

Nerealizovatelné

KRÁTCE
Návrh nebude zařazen do hlasování. Město již plánuje změny v dopravě ve středu města, nejspíše půjde o sdílenou zónu.

VÍCE
Zamýšlená sdílená zóna zóna je prostor, kde se společně pohybují chodci, cyklisté i automobily. Rychlost aut je zde výrazně omezena a lidé mají přednost, což zvyšuje bezpečnost a podporuje přirozený pohyb po městě.

Město Kolín dlouhodobě podporuje cyklistiku rozvojem cyklostezek i projektem sdílených kol. Díky rovinatému terénu a krátkým vzdálenostem je kolo v Kolíně přirozeným a praktickým způsobem dopravy, který navíc pomáhá snižovat hluk, zlepšuje kvalitu ovzduší a ulevuje městským komunikacím.

Rozvoj cyklodopravy se řídí koncepční studií Cyklogenerel, která patří mezi strategické dokumenty města. V dubnu 2025 byla otevřena cyklostezka  ulicemi Benešova a Masarykova, přibližně od ulice V Zídkách ke gymnáziu. Dále byla dokončena sdružená cyklostezka s pěší stezkou podél komunikace Třídvorská.
V přípravě je lávka pro pěší a cyklisty připojená k železničnímu mostu, probíhají složitá jednání se . Dalším cílem bude zlepšení průjezdu cyklistů do centra města ze směru od nádraží.

Sdílená kola, zavedená v Kolíně v dubnu 2025, se rychle ujala a město plánuje jejich provoz zachovat a dále rozvíjet.

REALIZOVATELNOST posuzovaly tyto odbory: odbor správy městského majetku, odbor investic.

Další návrhy k cyklodopravě:
Cykloobousměrka Nad Zastávkou
Stezka pro chodce a cyklisty
Cyklostezka Havlíčkova

 

Jedna odpověď

  1. I kdyby klapla půlka z navrženého, tak by to byla krása. Navíc kdyby to bylo v nějaké dohledné době a ne jen v podobě slibu…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *