Školáci, participativní rozpočet a Bosna a Hercezovina. Co mají tyto tři věci společného? V Bosně a Hercegovině se v rámci projektu participativního rozpočtu vedeného Agorou CE zapojili i školáci základních škol. To, že jejich zapojení participativnímu rozpočtu přispělo, potvrdilo i nezávislé hodnocení.

Během projektu se školáci dozvěděli, jak mohou podat návrh, jak funguje participativní rozpočet a k tomu všemu i mnohé o fungování jejich města. Zástupci radnice se naopak dozvěděli, co mladé lidi trápí, co si myslí a co si přejí změnit. Školáci tak ví, že na jejich názoru záleží, a že věci měnit lze! V další fázi projektu studenti působili jako agenti participativního rozpočtu tím, že se podíleli na informační kampani, podávali návrhy sloužící jak jim, tak lidem ohroženým v jejich obci sociálním vyloučením. Na závěr pak využili dovednosti sobě vlastní a za pomoci mobilních hlasovacích zařízení pomáhali oslovit své starší spoluobčany.

Zapojená mládež informovala své spolužáky a spoluobčany v obci. Obzvláště aktivní byli místní studentští radní, díky kterým se výrazně zvýšila inkluze celého projektu. Hodnotící zpráva společnosti GovLab ukázala, že tato metoda zapojování mládeže se ukázala jako velmi efektivní a v sérii školení pro neziskové a mládežnické organizace jsme ukazovali, jak s ní lze dále pracovat a využívat i pro další aktivity.

Celou hodnotící zprávu si můžete přečíst (v angličtině) zde:
Participatory budgeting for inclusive local governance in BiH – Evaluation report

 
error
error

Dejte o participativním rozpočtu vědět světu!

Facebook
Facebook