CHCETE TAKÉ REALIZOVAT PARTICIPATIVNÍ ROZPOČET, ALE NEJSTE SI JISTI, JAK ZAČÍT?

NABÍZÍME

  • METODICKÉ MATERIÁLY VEDENÍ PARTICIPATIVNÍHO ROZPOČTU KE STAŽENÍ
  • KOMPLEXNÍ ASISTENCI OBCÍM I DÍLČÍ KONZULTACE OHLEDNĚ ZAVÁDĚNÍ PARTICIPATIVNÍHO ROZPOČTU

KOORDINÁTOR PARTICIPATIVNÍCH ROZPOČTŮ

MGR. VOJTĚCH ČERNÝ

Agora Central Europe

Telefon: 608 128 006

Email: vojtech.cerny@agora-ce.cz

zapojených měst

Praha 3

Mnichovice

Sadská

Praha 6

Praha 10

Praha Zbraslav

Ostrava-jih

Žďár nad Sázavou

Rumburk

Praha - Slivenec

PARTICIPATIVNÍ ROZPOČTY MAJÍ KONFERENCI

PARTICIPATIVNÍ ROZPOČTY MAJÍ KONFERENCI   Participativní rozpočet je aktivita, do které se zapojuje každým rokem více českých obcí. Jejich zájmem je zapojit své občany do rozhodování. Obcím se zapojováním do participativního rozpočtu pomáhá Agora Central Europe,...

MNICHOVICKÝ PARTICIPATIVNÍ ROZPOČET PATŘÍ MEZI NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ

MNICHOVICKÝ PARTICIPATIVNÍ ROZPOČET PATŘÍ MEZI NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ ÚPRAVA OKOLÍ PAMÁTNÉHO STROMU, DEFIBRILÁTOR NEBO TŘEBA OPRAVA KŘÍŽKU, TO JSOU PRIORITY MNICHOVICKÝCH OBČANŮ, NA NĚŽ CHTĚJÍ VYUŽÍT PROSTŘEDKY ZE SVÉHO TZV. PARTICIPATIVNÍHO ROZPOČTU PRO MNICHOVICE. ZAPOJILO...

Stáhněte si naše příručky zdarma

METODIKA TVORBY PARTICIPATIVNÍHO ROZPOČTU

Tato metodika je určena těm, kteří potřebují jednoduchý a srozumitelný nástroj k přípravě participativního rozpočtu ve svém městě. Ať jste politik, aktivní občan, nebo úředník, najdete v ní praktický návod k tomu, jak participativní rozpočet připravit, jak ho realizovat a také na co si dát pozor při implementaci jeho výsledků.

Metodika tvorby participativního rozpočtování pro města v ČR, Vojtěch Černý - Agora CEFÁZE PARTICIPATIVNÍHO ROZPOČTU PŘEHLEDNĚ

Pro každou fázi přípravy, realizace a implementace výstupů procesu participativního rozpočtování jsme sestavili jednotný popis. Příklady a pohledy politiků a úředníků z několika českých měst a příklady ze zahraničí vám umožní lépe si představit, co je třeba dělat. Pro jednotlivé kroky jsme připravili sumář nezbytných i vhodných aktivit s popisem, jak je provést.

PŘIZPŮSOBENÍ PRO VAŠI OBEC

Tvorba participativního rozpočtu může mít celou řadu variant závislých na podmínkách Vašeho města. Tato metodika Vám pomůže sáhnout v každém kroku k ověřenému postupu a upravit si ho dle vlastních možností. Připraví vás na možná rizika a případná řešení problémů, které se mohou při vytváření participativního rozpočtu vyskytnout.

VYCHÁZÍME Z PRAKTICKÝCH ZKUŠENOSTÍ Z ČR I ZE ZAHRANIČÍ

Metodika se opírá o praktické zkušenosti pilotního testování přípravy participativního rozpočtu v několika českých městech. Protože se v českém prostředí jedná o první průzkumníky této metody, reflektuje metodika zároveň příklady tvorby participativních rozpočtů v zahraničí i příklady z odborné literatury, která se tímto procesem zabývá.

PŘÍKLADY ZE ZAHRANIČÍ

participativni_rozpocet-CZ-nahled

Pro lepší představu, jak reálně fungují participativní rozpočty v zahraničí, jsme pro vás připravili e-brožurku případových studií participativních rozpočtůPolska (Dabrowa Gornicza, Walbrzych) a Slovenska (Bratislava – Nové Mesto, Banská Bystrica).

STÁHNĚTE SI BROŽURKU ZDE

Vznik této publikace umožnil Mezinárodní visegrádský fond, který podpořil náš projekt „Participativní rozpočtování – různé pohledy na procesy participace veřejnosti v zemích Visegrádské čtyřky“, na kterém jsme spolupracovali s polskými a slovenskými partnery. Doufáme, že uváděné příklady přispějí k prohloubení diskuze o využívání tohoto inovativního nástroje také v českých zemích.

visegrad_fund_logo_black

6 DŮVODŮ PRO PARTICIPATIVNÍ ROZPOČET

Participativní rozpočet je úspěšný v zahraničí – jaké jsou důvody pro participativní rozpočet u nás?

 

  1. UMOŽŇUJE OBČANŮM SPOLUVYTVÁŘET BUDOUCÍ TVÁŘ OBCE.Obyvatelé vědí, co jim v obci schází a co potřebuje vylepšit a mohou se podílet na řešení.
  1. VRACÍ LIDEM DŮVĚRU V POLITIKY A VEŘEJNÝM ČINITELŮM UMOŽŇUJE EFEKTIVNĚ SPOLUPRACOVAT S OBČANY.Pokud mají lidé možnost zapojit se konstruktivně do debaty s radnicí, neupadají do skepse.
  1. JE STUDNICE NOVÝCH NÁPADŮ.Umožňuje využití kreativního potenciálu obyvatel.
  1. UKAZUJE, ŽE SPOLUPRÁCE MEZI RADNICEMI A OBČANY MŮŽE BÝT PLODNÁ.Aktivní občané získají vhled do fungování obce, radnice se naučí lépe s občany komunikovat a vycházet jim vstříc.
  1. OTEVÍRÁ CELOSPOLEČENSKÝ DIALOG O NEJPOTŘEBNĚJŠÍCH INVESTICÍCH A NEJLEPŠÍM VYUŽITÍ VEŘEJNÝCH PENĚZ.Přemýšlení o potřebách jednotlivých zájmových skupin i o rozvoji celé obce dává lidem příležitost k lepšímu uspořádání hodnotového žebříčku i vyšší sociální citlivosti.
  1. PROHLUBUJE VZTAH OBYVATEL K MÍSTU, KDE ŽIJÍ, A VYTVÁŘÍ ODPOVĚDNÉ NAKLÁDÁNÍ SE SPOLEČNÝMI STATKY.Aby se jakýkoli projekt uskutečnil, musí se s ním identifikovat dostatečně velká část komunity – a vědomí toho, že jsme rozhodli „my“, je i vědomím odpovědnosti za to, jak bude se společným majetkem nakládáno v budoucnosti.